فیزیک برای زندگی

فیزیک برای زندگی

مباحث علم فیزیک
فیزیک برای زندگی

فیزیک برای زندگی

مباحث علم فیزیک

ضریب شکست منفی

دانشمندان توانستند موادی با ضریب شکست منفی تولید کنند. اینها موادی هستند که بطور طبیعی وجود ندارند و نور را در خلاف جهت مواد معمولی منحرف میکنند. با استفاده از این مواد عدسی هایی قابل ساخت هستند که بسیار عالی خواهند بود و قدرت تفکیک بسیار بالا و عدم تغییر شکل نور از دیگر برتری های آن ها میباشد.ضریب شکست منفی زمانی به وجود می‌آید که ثابت گذردهی خلاء ε و تراوایی مغناطیسی μ ماده در یک فرکانس مشخص به طور همزمان منفی باشند. 


به بیان بهتر در این مواد پرتو تابش و پرتو شکست هر دو در یک طرف خط عمود قرار میگیرند بر خلاف مواد معمولی که پرتو تابش و پرتو شکست در دو طرف مختلف خط عمود قرار میگیرند 


یکی از علوم جدید است که مربوط به افزودن اتم ناخالصی به ساختار بلور است و در فیزیک حالت جامد کاربردهای زیادی دارد.این مواد از ترکیب میله‌های ریز و مجموعه‌ای از حلقه‌های فلزی و مانند آنان ساخته شده است . خواص نامتعارف این مواد سبب شده است از آنها در زمینه‌های مختلف استفاده شود از جمله آنها در مهندسی مایکروویو است که می‌توان به کاربرد در موجبرها، جبران پاشندگی، آنتن‌های هوشمند، لنزها و نمونه‌های فراوان دیگر استفاده کرد.!