فیزیک برای زندگی

فیزیک برای زندگی

مباحث علم فیزیک
فیزیک برای زندگی

فیزیک برای زندگی

مباحث علم فیزیک

تصاویری جالب از تلسکوپ فضایی هابل

 

عکسهای حالبکه توسط هابل گرفته شده  


طی بیست سال گذشته، تلسکوپ فضایی هابل 45 ترابایت اطلاعات تهیه کرده (معادل 5800 دی.وی.دی) و هر ماه 360 گیگابایت به آن اضافه می‌کند!
انتخاب برترین‌ها از فهرست 570هزارتایی تصاویر هابل که اغلب آن‌ها به کشفیات درخشانی منجر شده‌اند، بسیار سخت است. آن چه در این گزارش تصویری می‌بینید، مشهورترین تصاویری است که با اقبال عمومی نیز روبرو شده است.

1990 / 1369، سپیده‌دم هابل
این تصویر سیاه و سفید نسبتا تار (راست)، نخستین عکس گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی هابل است. آینه هابل در ابتدای کار مشکلاتی داشت، اما همین تصویر نیز در مقایسه با عکس تهیه شده توسط یک تلسکوپ زمینی (چپ) از همان قسمت کهکشان راه شیری، از وضوح به مراتب بهتری برخوردار است.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 600x475.


1994 / 1373، اصلاح ابزارهای اپتیکی
تنها چند هفته بعد قرار گرفتن هابل در مدار، مشخص شد که آینه‌های آن شکل درستی برای فوکوس صحیح ندارد. به همین دلیل، ابزارهای اصلاح شده در طی یک ماموریت تعمیر در پاییز 1993 / 1372 به تلسکوپ اضافه شدند. نتیجه کار موفقیت‌آمیز بود. در این تصویر، کهکشان M100 قبل (چپ) و بعد (راست) از نصب ابزار اپتیکی جدید دیده می شود.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x406.


1995 / 1374، ستون‌های آفرینش
این ستون‌های عظیم غبار و گاز سرد در سحابی عقاب، در راس خود دارای حباب‌های گازی هستند که نسبت به گاز میان ستاره‌ای متراکم‌تر است. این نواحی می‌توانند در اثر وزن خود، فروبریزند و ستارگان جدید را به‌وجود آورند.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 600x591.


1997 / 1376، دنباله‌دار هیل-باپ، زمانی برای نگاه نزدیک
مشارکت هابل برای مشاهده درازمدت ناسا از دنباله‌دار هیل-باپ، ویژگی‌های غیرمنتظره این دنباله‌دار را آشکار کرد. هسته دنباله‌دار 30 تا 40 کیلومتر قطر داشت، که تقریبا 10 برابر اندازه معمول دنباله‌دارها است. هابل همچنین فوران عظیمی از یخ را در دنباله‌دار ردیابی کرد که با قدرتی 8 برابر بیشتر از معمول، یخ را به درون فضا پرتاب می‌کرد.


This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x459.


2000 / 1379، شفق قطبی در مشتری
همان‌طور که ما در زمین نور شمالگان داریم، سایر سیارات هم می‌توانند شفق قطبی داشته باشند. شفق قطبی اغلب در اثر انحراف بارهای خورشیدی توسط میدان مغناطیسی سیاره و برخورد آن‌ها به جو به وجود می‌آید، اما در سطح مشتری، شفق قطبی تحت تاثیر میدان‌های مغناطیسی قمرهای آن نیز اتفاق می‌افتد. تاثیرات این پدیده با جزئیات حیرت‌آوری در این عکس توسط هابل به تصویر کشیده شده است.


This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 752x417.


2001 / 1380، طوفان مریخ
هابل علاوه بر عکس‌برداری از سحابی‌ها، تصاویر زیبای دیگری مانند این تصویر از طوفان مریخ تهیه می‌کند. در این عکس شما می‌توانید آغاز طوفان شن را (در کلاهک قطب شمال و سمت راست مریخ) ببینید. تصاویر بعدی هابل از این پدیده، فرو رفتن تمام سیاره را در طوفان شن نشان می‌دهد.



2001 / 1380، سحابی محبوب
هابل ترسی از تهیه تصاویر از اجسام محبوب قدیمی، مانند این عکس از سحابی کله اسبی ندارد. این سحابی در یک رای‌گیری اینترنتی، که در آن رای‌دهندگان اجسام مورد نظر خود را برای بررسی توسط هابل انتخاب می‌کردند، برگزیده شد.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x582.


2002 / 1381، ذات‌الکرسی رنگارنگ
قطعات باقی‌مانده از ابرنواختر جوان ذات الکرسی، نمایش رنگارنگی را به راه انداخته‌اند. خوشه‌های کوچکی که در بالای تصویر دیده می‌شود، قطعات باقی‌مانده از ستارگان هستند. قطر هر خوشه ده‌ها بار بزرگ‌تر از منظومه شمسی ما است.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x522.


2004 / 1383، گرفت سه‌گانه قمرهای مشتری
تصویر سایه سه قمر کالیستو، گانیمد و آیو بر روی مشتری، توسط هابل در پاییز سال 2004/ 1383 گرفته شده است. علاوه بر سایه‌های هر سه قمر (نقاط تاریک)، دو قمر مشتری (نقطه آبی گانیمد و نقطه سفید آیو است) نیز به خوبی در تصویر دیده می‌شود.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 600x600.


2004 / 1383، همکاری هابل برای یافتن دورترین کهکشان
در همکاری مشترک هابل با تلسکوپ‌های زمینی کک در هاوایی، هابل توانست این کهکشان را در فاصله حدود 4 میلیارد پارسکی (13 میلیارد سال نوری) ردیابی کند، که در آن زمان یک رکوردشکنی به شمار می‌آمد.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 550x550.


khabaronline.ir
mahdishata آفلاین است  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiTweet this Post!
پاسخ با نقل قول

قدیمی-  #2
پیشفرض RE: برترین تصاویر تلسکوپ فضایی هابل

2005 / 1384، پژواک یک ستاره
این تصویر، جزو تصاویر هابل از ستاره متغیر V383 صورت‌فلکی تکشاخ است. در این تصویر تغییرات روشنایی غبارهای اطراف ستاره در طول زمان مشاهده می‌شود. این تصویر نشان می‌دهد که نور نیز همانند صوت، با گیرافتادن در میان ذرات غبار می‌تواند بازتاب شود.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 600x600.


2006 / 1385، اثبات وجود ماده تاریک
هابل در یکی دیگر از همکاری‌های خود با تلسکوپ فضایی اشعه ایکس چاندرا، توانست مدرکی را برای اثبات وجود ماده تاریک در عالم پیدا کند. حرکت گاز داغ (صورتی) در یک خوشه کهکشانی در اثر اصطکاک با محیط کند شده است، اما حرکت ماده تاریک که تنها تحت تاثیر جاذبه قرار می‌گیرد، تغییری نکرده است.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x578.


2008 / 1387، لکه جدید مشتری
هابل تصویری از سومین لکه قرمز مشتری، علاوه بر لکه قرمز بزرگ و لکه قرمز کوچک‌تر آن ثبت کرده است. این لکه نخستین بار در سال 2006 مشاهده شد. لکه سوم (سمت چپ) در مسیر برخورد مستقیم با لکه بزرگ قرار داشت و در اوایل ژوئن 2008 / خرداد 1387با آن برخورد کرد. طی این برخورد، لکه کوچک‌تر در اثر بادهای لکه بزرگ متلاشی شد.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 700x666.


2009 / 1388، سحابی پروانه‌ای
آخرین ماموریت سرویس هابل در اردیبهشت 2009 / 1388 انجام شد و 13 روز به طول انجامید. طی این ماموریت دو ابزار جدید به تلسکوپ اضافه شد، و بسیاری از ابزارهای آن تعمیر یا تعویض شد. در میان نخستین تصاویری که توسط ابزار جدید گرفته شد، این تصویر تماشایی از سحابی پروانه‌ای نیز وجود داشت.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 560x668.


2009 / 1388، ژرف‌ترین نگاه به اعماق کیهان
دوربین دید گسترده جدید هابل، WFC3 که در طی آخرین ماموریت تعمیر آن نصب شد، قادر بود تا بهترین تصاویر ممکن را از کهکشان‌های دوردست بگیرد و کهکشان‌هایی را که قبلا دیده نمی‌شدند، آشکار کند.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 700x609.


2010 / 1389، هابل قدرتمند به پیش می‌تازد
هابل نه تنها به 20 سالگی رسیده، که توانایی‌اش در مقایسه با زمان پرتاب صد برابر شده است. این تصویر که جزو آخرین تصاویر گرفته شده توسط هابل است، بزرگ‌ترین کهکشان‌های مارپیچی واقع در صورت فلکی اسد را نشان می‌دهد که به همراه یکدیگر، با نام سه‌گانه اسد شناخته می‌شوند.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x554.


2010 / 1389، تولدت مبارک
هدیه هابل در روز تولدش! این نمای نزدیک از سحابی شاه‌تخته که یکی از زادگاه‌های فعال ستارگان در کهکشان راه‌شیری است، جت‌هایی را نشان می‌دهد که از ستارگان نوزاد به بیرون فوران یافته‌اند. خود ستاره درون ابرهای ضخیم به دام افتاده و حتی در نور فروسرخ نیز آشکار نشده است. الگوی عجیب این سحابی‌ها شبیه به طرح فرسایش تپه‌های زمین است، بادهای ستاره‌ای نواحی کم‌چگال را جاروب می‌کنند و بخش‌های فشرده‌تر در برابر آن‌ها مقاومت می‌کنند و باقی می‌مانند.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 520x347.


khabaronline.ir
mahdishata آفلاین است  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiTweet this Post!
پاسخ با نقل قول
   #3
 
 
 
پیشفرض RE: برترین تصاویر تلسکوپ فضایی هابل

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 592x450 and weights 56KB.














This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 578x450 and weights 32KB.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد